Verdien geld met je website

In vijf simpele stappen

beste onderwerp voor je website

Ontdek het beste onderwerp voor jouw website in vijf simpele stappen

Mijn eerste website ging over mysteries. Het waren verslagen over onderwerpen die ik leuk vond en waarover ik boeken had gelezen. Het niveau was niet bijzonder hoog. Het was gewoon een hobby die in de jaren negentig werd beloond met een aanmoedigingsprijs van Planet Internet.

Hoe kies je het beste onderwerp voor je website? In de eerste plaats door te onderzoeken wat je zelf interessant vindt. Vraag je vervolgens af hoe je mensen kunt helpen en of daar behoefte aan is. In deze blog help ik je om een geschikt onderwerp of thema voor je website te vinden. Als je daarna nog steeds niet weet waarover je moet schrijven kun je hier een kijkje nemen.

De vijf simpele stappen in dit artikel:

Onderzoek waarover je wilt schrijven

Het onderwerp van je website is het thema waar je graag en veel mee bezig bent. Je weet er veel van en je kunt over allerlei facetten, die met het onderwerp te maken hebben, schrijven. 

Om te onderzoeken waarover je zou kunnen schrijven, kun je de volgende vragen hanteren:

1. Wat doe je in je vrije tijd?

Waar vul je je dagen mee als je niet hoeft te werken? Ben je dan in de tuin bezig? Houd je van reizen? Zing je? Schilder je? Heb je een tweede huis? Lees je veel?

Mogelijk heb je meerdere hobby’s of activiteiten. Maak er een lijstje van, zodat je deze straks bij de hand hebt om een keuze te maken.

2. Waar lees je veel over?

Ga eens voor je boekenkast staan en bekijk wat voor soort boeken je daarin hebt staan. Ben je een fan van streek- of historische romans? Of heb je juist veel non-fictie boeken?

Als je mijn boekenkast bekijkt, vind je boeken over mysteries. Ik heb boeken over graancirkels, UFO’s, Rennes le Chateau en andere mysterieuze onderwerpen. Verder tref je boeken aan over spiritualiteit. Minimaal twee planken gaan over het onderwijs en ik heb een halve boekenkast vol met boeken over leidinggeven en coachen. Kortom, aan mijn boekenkast kun je precies zien welke interesses ik heb. 

Ook is het interessant om de tijdschriften of kranten waar je lid van bent (geweest) eens op een rijtje te zetten.

3. Van welke clubs/verenigingen ben je lid (geweest)?

Waarschijnlijk besteed je een deel van je vrije tijd met anderen. Dit kan doordat je lid bent van clubs of verenigingen. Maar soms is het ook informeler. Regelmatige ontmoetingen met mensen die dezelfde interesse als jij hebben.

Misschien dat jouw ‘verenigingsleven’ zich voor een deel online afspeelt. Van welke facebookgroepen ben je lid? Wat volg je in het nieuws? Als je Pinterest gebruikt, wat spreekt je dan aan? Ben je lid van een forum?

4. Welke ervaring(en) heb je?

Het kan zijn dat je werkervaring hebt die je met anderen kunt en wilt delen. Jongere mensen of collega’s zouden van jouw ervaring kunnen leren.

Je interesse of ervaringen hoeven niet altijd positief te zijn. Mogelijk heb je een ervaring achter de rug die een diepe indruk op je heeft gemaakt. Een scheiding, een ernstige ziekte, het overlijden van een kind of partner. Misschien wil je deze ervaring delen met mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt. 

Als je op deze manier hebt nagedacht over onderwerpen die je interessant vindt, kun je waarschijnlijk wel een ‘top tien’ lijstje maken met onderwerpen waarover je zou kunnen en willen schrijven. Het is belangrijk dat je veel weet over een onderwerp. Het vervelendste dat je kan overkomen, is dat je naar een leeg scherm staart en geen idee hebt waar je over moet schrijven.

Gebruik het lijstje dat je op deze manier hebt samengesteld om de volgende stappen te onderzoeken.

Bepaal waarmee je mensen kunt helpen

Vraag jezelf af of je iemand kunt helpen met je website. Het is zelfs aan te raden om je een beeld te vormen van deze mensen. Kun je iets bedenken over hun leeftijd of hun interesse. Wat is hun beginsituatie, weten ze al veel over het onderwerp of zijn het beginners? Schrijf je voor mannen of voor vrouwen? Hebben ze (klein)kinderen of juist niet? Hoe beter je een beeld kunt vormen van de mensen voor wie je schrijft, hoe beter men zich in jouw verhalen zal herkennen. 

Een onderwerp waar je andere mensen mee kunt helpen, is per definitie een goed onderwerp voor je website. Je kunt mensen helpen met een dienst, met informatie en/of advies.  

Met de site vijfsimpelestappen.nl richt ik mij op ouderen. Het zijn mensen die al gepensioneerd zijn of tegen hun pensioen aanzitten. Ze hebben tijd genoeg om met een website bezig te zijn en willen graag wat extra’s verdienen. 
Mijn lezers zijn intelligent, maar weten nog niet zoveel over het maken van een website. Ze zijn enthousiast om hier meer over te leren. Ik wil ze hierbij helpen.

Onderzoek wat de 'concurrentie' doet

Je zult waarschijnlijk niet de enige zijn die over een bepaald onderwerp schrijft. Om te kijken wat er al over geschreven is, kun je het beste zoekopdrachten over je onderwerp doen.

De sites die het beste zijn, staan op de eerste zoekpagina van Google. Dat is de plek die jij wilt veroveren en wel zo hoog mogelijk! Als je op de eerste pagina staat bij Google, krijg je veel bezoekers. Ga maar na hoe jij dit zelf doet. Alleen als je op zoek bent naar heel specifieke informatie heb je de neiging om door te klikken naar een volgende pagina op Google.

Jij wilt weten wat er op die hoog genoteerde websites te vinden is. Daarvoor bekijk je de eerste vijf of zes websites over het onderwerp waarover jij wilt schrijven.
De advertenties van Google en de pagina’s van Wikipedia sla je over, je wilt naar de website van iemand zoals jijzelf. Je kunt dat je ‘concurrent’ noemen, maar op dit moment is het de website van iemand waar je veel van kunt leren. 

Analyseer de beste websites

Het is belangrijk dat je een indruk krijgt van de beste websites over het onderwerp waar jij ook over wilt schrijven. Hoeveel artikelen zijn er geschreven. Welke sub-onderwerpen worden er behandeld? Hoe is de kwaliteit van die artikelen? Hoe lang zijn ze?

Laat je bij dit onderzoek niet te snel ontmoedigen. Wees juist heel kritisch en bedenk ondertussen hoe jij het anders of beter zou doen. 

Kun jij het beter?

Het doel van de analyse is om te kijken of jij het beter zou kunnen.

Een voorbeeld: jouw passie is schilderen met olieverf. Veel mensen houden van schilderen. Als je er op gaat zoeken, zie je al snel dat de concurrentie groot is. Er is genoeg interesse.

Bekijk nu de eerste vijf websites over het onderwerp.
Hebben de artikelen op deze sites voldoende diepgang of is jouw kennis groter? Als schilderen met olieverf jouw passie is, dan kun je goed inschatten wat de kwaliteit van die websites is. Als je denkt dat jij het beter kunt, meer weet, origineler bent etc. dan de beste vijf sites, dan heb jij je onderwerp te pakken.

Zoek verder

Als de concurrentie over jouw onderwerp heel groot is, kun je verder zoeken. Misschien is er een onderdeel waar nog niet zoveel over is geschreven. Misschien ben je pas gescheiden en zou je over dat onderwerp willen schrijven. Als je op het woord scheiding of scheiden zoekt, kom je op de eerste pagina’s van Google allerlei juristen tegen, die je zo goed mogelijk door het proces willen helpen. 

Jij wilt het echter hebben over jouw persoonlijke proces. Combineer het woordje scheiding dan met wat je zelf hebt meegemaakt, bijvoorbeeld ‘angst’, ‘loslaten’, ‘eenzaamheid’, ‘boosheid’, ‘met kinderen’, bevrijding etc.

Google heeft onderaan de pagina een lijstje met zoekopdrachten die vaak worden gebruikt in relatie tot het onderwerp waar jij op zoekt. Dit kan je inspireren.

Gebruik de Engelstalige markt

De Engelstalige markt is veel groter dan de Nederlandse. Veel sites hebben hierdoor vaak meer diepgang, omdat de markt waarin ze opereren veel meer concurrenten heeft.

Plagiaat is verboden, maar niemand zal het jou kwalijk nemen als je je laat inspireren door een Engelstalige ‘collega’. Hoe ziet een Engelstalige website er uit? Welke onderwerpen worden daar besproken? Vergelijk die informatie eens met de Nederlandstalige sites die je hebt gevonden en doe er je voordeel mee.

Zorg voor veel inhoud van goede kwaliteit

Het aantal bezoekers voor je website is bepalend voor wat je kunt verdienen. Hoe meer bezoekers, hoe groter de kans dat zij iets aanschaffen via jouw site of op een advertentie klikken.

Om bezoekers te trekken is het belangrijk dat je goed gevonden wordt. Je moet dus zo ‘hoog’ mogelijk in een zoekmachine staan.

Dit lukt alleen als je website veel teksten heeft die van uitstekende kwaliteit zijn. De hoeveelheid berichten die je kunt schrijven, is afhankelijk van het onderwerp dat je hebt gekozen. Hoe meer je van een onderwerp weet, hoe meer je erover kunt schrijven. 

De kwaliteit wordt onder andere bepaald door jouw kennis in vergelijking met anderen. Als je daarbij ook nog diensten weet te leveren waar jouw doelgroep behoefte aan heeft, dan heb je de eerste stap gezet om geld te verdienen met jouw website.

Conclusie

Als je nog steeds geen onderwerp hebt gevonden kun je kijken of er iets staat bij ‘meer dan honderd fantastische onderwerpen voor je website‘.  Het bedenken van een geschikt onderwerp is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat je er heel veel over kunt schrijven!

Plaats een reactie