Verdien geld met je website

In vijf simpele stappen

sterke blogpost sterke structuur

Achter elke succesvolle blogpost staat een sterke structuur

De opzet van een blogpost is de bezoeker snel van de informatie te voorzien waar hij naar zoekt. De meeste bezoekers lezen een website oppervlakkig en snel. De blogpost wordt gescand op relevante informatie en als de lezer deze niet snel vindt, klikt hij alweer verder. Met de structuur op deze pagina schrijf je de perfecte blogpost.

De perfecte blogpost heeft de volgende structuur:
Start met een korte inleiding. Direct daarop volgt – vetgedrukt – de essentie van de blogpost. Daarna een verdiepende tekst van ongeveer duizend woorden. Je gebruikt duidelijke tussenkoppen om de lezer te helpen met het scannen van de tekst. Tot slot volgt de conclusie waarin je de lezer oproept iets te doen. 

In deze post geef ik je een structuur die eraan bijdraagt dat je blogpost op de eerste pagina van Google terecht komt. Aan het eind van deze post lees je waarom dit zo is. 

De vijf simpele stappen in dit artikel

Bedenk een goede titel

Hoe selecteer je of een blogpost het juiste antwoord op jouw vraag geeft? Hoe weet je of de informatie interessant is?

We kennen allemaal het belang van de eerste indruk. Op het internet wordt de eerste indruk gevormd door een titel en de korte tekst die daaronder staat, de zogenaamde snippet. Hoe meer dit de lezer aanspreekt, hoe eerder hij geneigd is het artikel te lezen. De snippet laat ik even voor wat het is, maar over hoe je een goede titel bedenkt, wil ik acht korte tips geven

Een goede titel dekt de lading van het bericht

Een titel geeft koers. Niet alleen aan de lezer, maar ook aan de schrijver van het bericht. Als je een goede titel hebt, weet je precies waar de inhoud over gaat. Vaak is het goed om eerst een titel te bedenken, dan het stuk te schrijven en vervolgens te kijken of je de titel nog moet aanscherpen.

Gebruik humor of wees speels

Als je humor of speelsheid op een goede manier toepast, kan het een lezer overhalen om op jouw bericht te klikken. Misschien lukt het je om wat alliteratie toe te passen of een beetje te overdrijven. Interne rijm kan ook goed werken. De titel van deze blogpost is een parodie op een bekende uitdrukking. Pas wel op dat je titel niet flauw of melig wordt.  

Keep it simpel

Vaak is het verstandig om je titel kort en krachtig te houden. De meeste mensen houden niet van complexe titels. ‘Hoe schrijf je een geweldige blogpost’ is kort, dekt de lading en het woordje geweldig is net even anders dan de andere titels over hetzelfde onderwerp.

Gebruik vragen

Het stellen van een vraag geeft herkenning en kan heel effectief zijn. “Hoeveel kost het om zelf een huis te bouwen?” is een specifieke vraag van iemand die hiermee bezig is. Als in de titel dezelfde woorden worden gebruikt als in de vraag, zal Google deze blogpost bovenaan zetten.

Gebruik een stelling

Het is echter niet gebruikelijk een hele vraag in te tikken. De lezer zal in bovenstaand voorbeeld waarschijnlijk kiezen voor de combinatie ‘kosten’ en ‘zelf huis bouwen’. Google kijkt nu eerste of deze combinatie in de titel voorkomt. Een titel als: “De kosten van zelf een huis bouwen vallen tegen” is misschien precies wat de lezer wil weten. 

Gebruik negativiteit

Negatief gestelde titels trekken vaak de aandacht. “Waarom je nooit zelf je huis moet bouwen” prikkelt de nieuwsgierigheid. Zelfs mensen die van plan zijn dit juist wel te doen, zullen dat artikel willen lezen.

De kracht van getallen

Waarschijnlijk is het je opgevallen dat er vaak gebruik wordt gemaakt van getallen: “24 dingen die je moet weten voordat je zelf een huis bouwt.” Uit onderzoek is gebleken dat titels met een getal beter scoren dan titels zonder getal. 

Wees niet te snel tevreden over je titel

Als een titel zo belangrijk is, loont het de moeite om de tijd te nemen om een goede titel te kiezen. Maak een lijst met zoveel mogelijk titels en maak daar een keuze uit. 

Schrijf een inleiding die vertrouwen geeft

Na de titel komt de inleiding. De inleiding van je blogpost bepaalt het vertrouwen dat je wekt. Dit stukje moet nooit langer zijn dan vier of vijf zinnen. Voor de inhoud kun je een keuze maken uit de volgende suggesties:

  • Vertel iets over jouw ervaringen, dit laat zien dat je weet waar je het over hebt.
  • Beschrijf het probleem van de lezer, hiermee laat je zien dat je het probleem van de lezer begrijpt en herkent.
  • Start met een stelling. Je geeft hiermee aan dat het onderwerp belangrijk is. 
    “De opzet van een blogpost is de bezoeker snel van de informatie te voorzien waar hij naar zoekt”, is een inleiding die begint met een stelling.
  • Vertel een anekdote. Hiermee beloof je dat het een pakkend of grappig verhaal wordt. 

Geef een antwoord dat kort en krachtig is

Na de inleiding geef je direct het antwoord op de (mogelijke) vraag van de lezer.

Op school heb je geleerd dat je in een verhaal naar een climax toe moet werken. Het beste moest je voor het laatst bewaren. Op internet hanteer je een andere structuur. Je komt direct met betrouwbare of goede informatie en daarna ga je uitleggen en verdiepen.

In het antwoorddeel let je op de volgende punten:

  • In het antwoord herhaal je een deel van de titel;
  • Je maakt de tekst vet, zodat de lezer direct ziet dat dit het antwoord op zijn vraag is;
  • Eindig zo mogelijk met een cliffhanger, een opmerking die de lezer uitnodigt om verder te lezen.

Schrijf een verdiepende tekst van ongeveer duizend woorden

Nadat je de bezoeker op bovenstaande manier snel aan een antwoord hebt geholpen, ga je de diepte in. De structuur voor deze pagina is dat ik alle instructies opdeel in vijf hoofdstukken.  Dit zijn de vijf simpele stappen.  Verder geef ik structuur door opsommingen te gebruiken en door te werken met korte alinea’s om de lezer te helpen snel door de tekst te scannen.

Tips bij het schrijven van verdiepende teksten

  • Verdeel ieder hoofdstuk in korte paragrafen met maximaal honderd woorden. Soms help je de lezer door woorden te benadrukken. Hierdoor kan hij de tekst nog sneller scannen.
  • Geef ieder paragraaf een informatieve header (titel), zodat de lezer snel kan vinden wat hij zoekt.
  • Verdeel de paragrafen in alinea’s van maximaal 3 of 4 zinnen. Gebruik ruimte tussen de alinea’s.
  • Als je niet meer precies weet waarover je moet schrijven, gebruik dan wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe vragen (zie opbouw van een tekst).
  • Vraag jezelf af of er nog dingen zijn die de lezer per se moet weten.
  • Maak een opsommingslijst van je tips.
  • Maak gebruik van tabellen.
  • Citeer mensen die veel van het onderwerp weten en geef daar commentaar op.
  • Verwijs lezers naar andere pagina’s op jouw site of op internet.
  • Kijk wat er op Engelstalige sites staat.
  • Laat je inspireren door Google.

Inspiratie door Google

Google geeft onderaan de pagina een overzicht van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp. Als je zoekt op ‘beste blogpost’ krijg je volgende overzicht:

De eerste zoekopdracht is ‘blogpost voorbeeld’. Dit heeft mij geïnspireerd om een template te maken van de structuur van een blogpost. Uiteraard kun je deze downloaden. 

Trek een conclusie en eindig met een call-to-action

Sluit je blogpost af met een conclusie en indien mogelijk een call-to-action. Dit laatste betekent dat je de lezer vraagt om iets te doen. Dat kan zijn dat hij iets kan downloaden, maar je kunt hem ook verwijzen naar een andere pagina op jouw site met meer informatie. Natuurlijk kun je ook vragen om een reactie. Op mijn website “mysterieuzewereld.nl” wordt de lezer aan het einde van een blog opgeroepen om lid te worden van een forum.

Waarom helpt deze structuur je om op de eerste pagina van Google te komen?

Een zoekmachine als Google is steeds intelligenter geworden. Vroeger telde Google het aantal (zoek)woorden dat over het onderwerp ging. Nu is de manier waarop Google werkt veel ingewikkelder geworden. 

Het exacte algoritme waarop Google je tekst beoordeeld is geheim. Je kunt veel tijd verspillen door te proberen dit geheim te achterhalen door alles te lezen over SEO (Search Engine Optimisation).
Je kunt ook de richtlijnen van deze post hanteren om de allerbeste blogpost schrijven. 

Google hanteert in ieder geval de volgende criteria.

  • Of je blogpost over de titel gaat (2e alinea);
  • De lengte van je blogpost (verdieping) en de relevantie daarvan;
  • Hoe lang mensen op je pagina blijven.

Als je de vijf simpele stappen op deze pagina volgt, voldoe je zeker aan deze criteria. Het spreekt voor zich dat de inhoud van je post ook goed moet zijn. 

Template

Als je wilt, kun je – in ruil voor je mailadres)* – dit template downloaden. 

Je kunt het template als geheugensteuntje op je bureau leggen als je een blogpost schrijft. 

)* Ik gebruik je mailadres om je te informeren als ik een nieuwe blogpost heb geschreven of als ik iets bijzonders te melden heb.
Als je dit niet wilt, kun je je direct na het downloaden weer afmelden.

Plaats een reactie